- Home
- » li>
- Projecten
- » li>
- Deelauto's Fryslân
Deelauto's Fryslân
Project Deelauto’s – zoektocht naar een volhoudbare oplossing
Doe je (tweede) auto de deur uit en gebruik voortaan een deelauto. Het scheelt geld en is nog goed voor het milieu ook!
Het klinkt zo simpel maar veel initiatiefnemers worstelen met een weerbarstige praktijk. Hoe vind je voldoende gebruikers? Hoe krijg je het financiële plaatje rond? Samen optrekken en ervaringen delen helpt.
Overzicht van deelauto-initiatieven
Een groeiend aantal initiatiefgroepen in Fryslân zet zich in voor een (elektrische) deelauto in eigen dorp of buurt. Veel (tweede) auto’s staan immers het overgrote deel van de tijd stil. Zonde van het geld, de grondstoffen en de parkeerruimte.
Sommige initiatieven onderzoeken nog welke constructie in hun omgeving het meest kansrijk lijkt. Anderen zitten al in een proefperiode en proberen hun deelauto zóveel te laten gebruiken dat de auto zichzelf terugverdient. De keuzes zijn heel verschillend, de knelpunten heel vergelijkbaar. Bekijk de verschillende initiatieven en hun keuzes.
Redenen voor een deelauto-initiatief
Elke initiatiefgroep heeft zijn eigen redenen om met een deelauto-project te starten. Een veel gehoorde wens is het verminderen van het aantal, vooral tweede, auto’s. Dat scheelt milieubelasting als gevolg van de productie, maar ook het ruimtebeslag is een belangrijke reden: minder blik, meer groen.
Een andere veel gehoorde wens is het aanbieden van een auto-oplossing aan buurtgenoten die geen eigen auto hebben.
De energiecoöperaties onder de initiatiefnemers willen graag hun buurtbewoners laten kennismaken met elektrisch rijden, liefst op hun eigen lokaal opgewekte groene stroom.
Verschillende deelauto-constructies
Om een deelauto in de buurt te krijgen, kun je een marktpartij vragen er een te plaatsen. Er moet dan wel voldoende vraag zijn en dit moet snel blijken uit voldoende gebruiksvolume. Is een langere periode nodig om draagvlak voor het autodelen op te bouwen dan kom je al gauw uit op het zelf leasen van een auto. Deze kun je via een bestaand platform uitlenen. Het financieel risico ligt dan bij het initiatief. Subsidies en samenwerking met lokale ondernemers kunnen dat risico verkleinen.
Tip uit de praktijk: Koop geen eigen auto, niemand wil die verzekeren.
Wat kost een eigen auto?
Gebruikers van een deelauto schrikken soms van de ritkosten. Die lijken misschien hoog maar je moet ze natuurlijk vergelijken met de kosten die je gehad zou hebben bij een eigen auto. Niet iedereen heeft daar een goed beeld van.
Bekijk op de site van het NIBUD het kostenoverzicht van een eigen auto, gemaakt door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD). Grofweg is het gebruik van een deelauto goedkoper dan een eigen auto wanneer je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt.
Wat kost het gebruik van een deelauto?
Door de diversiteit in aanbieders, uitleenplatforms en abonnement-mogelijkheden kunnen de ritkosten heel verschillend zijn. Bovendien heeft de vraag van de gebruiker grote invloed. Gaat het om lange of korte ritten, om regelmatig of incidenteel gebruik, om een grote of kleine auto, om wel of niet elektrisch? Wil je als initiatiefgroep een goede oplossing kiezen voor je buurt, zorg dan dat je weet waar je buurtbewoners behoefte aan hebben, voer een aantal voorbeeldberekeningen uit voor verschillende scenario’s en vergelijk die.
Behoefte peilen en draagvlak creëren
Bij de start van een deelauto-initiatief kan het lokaal uitzetten van een vragenlijst om meerdere redenen nuttig zijn. Je kunt ermee toetsen of en in welke vorm een deelauto-initiatief in jouw buurt een redelijke kans van slagen heeft en tegelijkertijd breng je het gesprek en de meningsvorming over een deelauto op gang. Download hier een voorbeeld van een vragenlijst die door enkele dorpen is opgesteld en in eigen omgeving is gebruikt. Via een van de gratis enquête-programma’s kun je deze vragenlijst eenvoudig in je dorp of wijk uitzetten en de resultaten verwerken.
Alternatieve oplossingen
Soms lukt het niet met de gedroomde deelauto-oplossing, bijvoorbeeld omdat het te duur is of omdat nog te weinig buurtgenoten hiervoor open staan. Een heel andere insteek kan zijn om buurtgenoten te stimuleren om hun privéauto op een uitleenplatform voor (o.a.) particulieren aan te melden. Dan creëer je je eigen lokale autodeel-netwerk. Op de site van de ANWB kun je hierover meer informatie vinden.
Je kunt ook denken aan heel andere deeloplossingen. Zo kun je autoritten delen via georganiseerd liften of carpoolen. En misschien is het delen van een elektrische scooter of (bak)fiets wel een goed alternatief.
Project in cijfers
- Elke auto staat gemiddeld 95% van de tijd stil.
- Van de energie die nodig is om 1 auto te produceren kun je 5 jaar rijden
- 1 deelauto vervangt 5 a 7 eigen (tweede) auto’s